Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers

Thursday, January 8, 2015

Travel South Korea in 8D7N (with 2 kids phewww)

Assalamualaikum...

Nota kecik : Anak2 aku dah berumur 3 tahun 4 bulan & 1 tahun 4 bulan (kena bagitau sebab lama tak update blog kihkih)

Cerita pasal travel ni dah agak berkurun tapi tak berkurun sangat. Nov/2014 punya cerita. Dah lama aku teringin nak pergi Korea. Sebenarnya dah pernah beli tix ke Seoul time 2011 tapi sebab pregnant time tu 5 months, aku cancel la sebab tak berani. So, this time bila anak dah 2 baru ada rejeki nak pergi ye :p.

This time kami travel ber 4 je..me, husband, kak long & mika. Maknanya I have to do all plans lorrr. Ko nak harapkan lakiku..Err err bizinya memanjang. Takpe I loves planning pon tapi a bit pening jugak nak study pilih mana tempat yang sesuai sebab travel bawak budak. Tak bole nak perasan backpacking sangat la kan macam takde anak. Selalunya travel with my sis aku serahkan 100% kat dia bab planning je..Bahagia je rasa bila orang tolong buat planning untuk kita kan..haha. Tapi aku ada masa setahun untuk study & planning sebab ticket beli time promo kan. Of coz ler naik AA kan..muahaha.. Study la sampai pening setahun. 

1 month before travel aku make sure semua dah setel. Plannya adalah fly dr Penang-KL-Busan..Tinggal kat Busan for 2N, Fly dari Busan ke Jeju Island (2N), Pastu fly ke Seoul (3N) pastu amik Bullet Train ke Seoul direct ke airport naik flight balik KL-Penang. Phewwww... 7 Night memang tak cukup!!!Tapi tamak nak pergi semua tempat haha. 

Bila dah tau route perjalanan kita. Pilih method, pilih tempat tinggal. Tempat tinggal adalah wajib ada kitchen sebab mao masak maaaaa. So aku pilih apartment la kompem ada kitchen segala. Email ngn tuan rumah make sure bebetul mana nak pergi mintak durang bagi direction bebetul.. Flight tix, Bullet ticket pon kita beli sesiap online...bla bla bla..cek suhu..cek hujan ke tak...banyak benda oiii nak cek sebab taknak pembaziran ruang bag.

Ni aku share my itti. Actually ada yg lelain in reality sikit malas pulak nak edit..haha

Sila click la untuk tumbesaran

Lepas dah ready semua barula lega sikit nak berjalan...Okay..kita sambung di lain entry... :)


No comments: