Daisypath Anniversary tickers Lilypie First Birthday tickers

Monday, May 9, 2011

Perluke Check Klinik Kerajaan?

Assalamualaikum. Pagi ni kami keluar awal dari umah..745am dah kuar sebab nak pegi checkup kat gomen clinic for the first time. Nak dapatkan no 1 la katakan kenala sampai pepagi buta lagi. Clinic bukak kul 8am. Walaupun sampai kul 750am dah ada orang yang sampai lagi awal upanyeeeeeee..Cehh!!!
Nape saya nak ke klinik gomen sedangkan saya dah buat checkup every mths kat private?? Sebab "orang cakap" kita kena ada "BUKU MERAH" kalo ada pape case yang kena rujuk kat goverment clinic. Kalau takde buku merah, durang tak terima.."orang kata". Ada lak sorang akak ni cakap, kengkadang ada kes komplikasi yang private kena tolak kat gomen clinic..Kang takde buku merah durang tak terima.."katanya". So, sy pon risau la takde "buku merah" tu. So, arini pegila jugak sanggup masuk opis lewat.

Jumpa misi. Bagitau la yang sy ada checkup kat private. Misi nak tengok buku..Saya pon bagi la (private pon ada buku daaa..cuma klinik saya bukunya biru hehe). Misi tu terus cakap. "Laaaa..kalo dah pegi checkup tiap bulan ni, tak yah check kat sini dah" . Saya pon cakapla yang "orang cakap" kena jugak check kat gomen. Takut ada masalah pape..Misi tu terus tersengih n explain kat saya. 

"Tak perlu buat camtu. Kami pun taknak menyusahkan sbb ibu2 sekarang ni kerja. Susah nak check kat gomen. Dah ada data dari klinik private awk ni pon dah cukup. Klinik kerajaan takde masalah nak terima. Nak beranak kat klinik kerajaan pon boleh w'pun tak bukak buku ni. Nak kami datang umah kalo ada pape pun boleh jugak w'pun awk tak buat checkup kat sini. Buat apa nak check benda yang sama je ni." sambil tersenyum..

Kami berdua LEGA sangat. Last2 misi tu cakap..nak bukak buku tak..takyahla ekkk (dia lak yang cakap takyah..hehe) .Kami lagila suka. Sebabnya kami memang takde masa yang sesuai nak check kat goverment clinic. Bukaknye hari kerja, timenya pon waktu kerja je..Dahla skali pegi bukannye sejam je kan..huhu. Kami lega sebab nurse sendiri yang cakap camtu :). Nurse tu cakap..lenkali datang mai tanya nurse terus..Durang lagi tau.. :)

Ni la akibatnya dok dengar2 kata orang je kan. Pengajaran untuk kami berdua laki bini :) ...



7 comments:

Sheherazade said...

Ada yg dah terpacak seawal 7am,huhu

perlu...gomen check lg detail

Sheherazade said...

hihi pia pon dgr org ckp juge :D

babybugmum said...

@pia..hehe..tu la..xdela..sama je check nya..maybe ye lagi detail, tp yg plg penting baby sihat cam biasa..ada kes2 tertentu elok la jugak kot check kt gomen

Anonymous said...

lepas ni mengandung anak ke2-ke10 tau dah kan

babybugmum said...

@aimi..hehe..yela..tau dah la :) ..thanks singgah

PurPLe LaDy AiFA said...

oo zati nye private clinic ade buku2 ke? org xde ponnnnnn... =(

aNiS tHe BumbleBee said...

aku rasa ikut gak ko klinik mana.ade private klinik xde buku2.rekod2 dia simpan sndiri.

taim aku pegi klinik gomen ritu,dia suruh aku buat gak buku merah.pasal nnti spital tanak terima kalo ade komplikasi.walopon aku dh ckp,aku da ada rekod sume.tp mungkinlaa report2 aku lam english,maka nurse2 tu suh aku buat gak kt klinik gomen.tah laa..tak paham.