Friday, April 8, 2011

Everything Happen For A Reason

Baru je baca entry baru cik Pia kita . Tetiba turut terasa menyirap. Ada lagi ye manusia perangai camtu. Tu namanya orang takleh tengok orang lain bahagia. Ada je nak cari kesalahan..

Anak..rezeki yang Allah S.W.T bagi. Ada yang baru kawen, trus dapat..ada yang 2,3 tahun kawen baru dapat. Ada yang sampai 10 tahun kawen barula dapat. Sape yang kawen tak nak anak kan??

Tapi masyarakat sekeliling ni kengkadang melampau jugak. Kalo makcik2 kat kg tu bolela terima jugak kan dah memang durang jenis pesen camtu. Yang herannya kalo dak2 muda pon sepesen ngan makcik2 kat kg tu..Come on la.. kan sekarang dah 2011 daaa bukan tahun 80an..

Ingat lagi time sy tak kawin lagi, sibuk orang tanya bila nak kawen. Korang ingat nak kawen ni bole p cekup mana2 laki pastu ajak kawen ke? Yang saya peliknya mak ayah sy tak pernah pon sibuk nak tanya. Durang lagi berkenan anak2 dah stabil baru kawen. Orang lain yang sibuk kan. Ingat suka suki je ke tak mao kawen. Apadaaa..Kalo takde calon yang sesuai n takde jodoh camanala nak kawen kan.

Bila dah kawen, baru kawen sehari orang dah tanya..bila nak dapat anak pulak dah. Tak menyempat kottt..Allah dah tetapkan rezeki masing2. Ada yang cepat, ada yang lambat..ada yang tak dapat. Semua ada hikmahnya. Bukan saje2 Allah nak tetapkan benda tu jadi camtu kan...Yang penting kita ni dah usaha n berdoa banyak2. Yang lain tu sume keje Allah S.W.T . Adakah korang yang mempersoalkan nape tak dapat2 anak lagi tu mempersoalkan apa yang Allah buat?? Maybe yang lambat tu Allah nak kasi durang honeymoon lama2 lagi ke..Nak soh kukuhkan ekonomi dulu ke..Manala kita nak tau kan.

Bila dah dapat anak pulak, sibuk tanya bila nak tambah lagi pulak dah..Ermmm..Neverending story kan???Nak tanya boleh kot, tapi gunalah cara yang berhemah sket..Bukannye.."wei asal ko tak beranak lagi??ko mandul ke haa??" ..Aiiii..tak elok la kan macam tu. Semua orang ada perasaan kotttt!!

Akhir sekali, sy harap orang yang suke sangat nak menyibuk n dengki2 tu buangla sifat2 tu k..sifat tak terpuji pon. Jodoh, ajal, maut rezeki tu sume Allah S.W.T yang bagi. Kita takleh tau apa jadi pada masa depan. Kita cuma boleh berusaha n berdoa je...Jangan mengeluh atas apa yang dah ditetapkan. Percayalah..Allah S.W.T lebih tau apa yang terbaik untuk kita :) ...

p/s: untuk pia..kt doakan pia tabah k..Allah nk bg pia honeymoon lama sikit tu..hehe

4 comments:

RuZaNNa said...

hermm..btl tu zti..ana mmg sokong sgala kata2 n ayat zti dlm n3 tu..mmg kita xleh melawan kehendak takdir Allah..sbb sgala nyer dh t'surat sejak azali lg..yg baik dtg dr Allah..redha n sabar ngn setiap ketentuan..insyaAllah,lg b'tambah rahman dr Nya..amin..

RuZaNNa said...

oppsss...typo lak.. *rahmat dr Nya..amin..

Peri PiA said...

thanks so much zati!!! :'),terharu sgt

tu la parents,mentua ok je org luar yg lebih2

Amin

Nurul Huda Jumri said...

pedulikkan bangsa manusia cenggitu..mcm ade sorg member aku ckp: mase study,sebok tnye ble nk hbs blaja.bile nk keje...tp ble dh keje,tnye lg tknk sambung study ke?? wadehel laa?mmg tkkn abis..

conclusion, ignore je. Tuhan dh atur hidup kite since we're born..yg manusia nk sebok knp? huhu *emo*